Awalimok
A művelt, csak nőket szórakoztató egyiptomi almék vagy
awalimok nagy tiszteletben álltak. Gazdag
Awalim |
Ouled Nail
Az
awalim társadalommal ellentétben az algériai, tunéziai sivatagban élt Ouled
Nail törzs lányainak tánca eredetileg nem csak szellemi, művészi tevékenységgel
párosult, hanem a fizető férfiak nemi vágyainak kielégítésével is. A törzs, a
sok száz beduin törzs egyikeként az iszlám előtti évezredekből eredő
matriarchális viszonyok között élt. Mér i.e. VI. századból vannak róluk
feljegyzések, mint különleges fejdísszel rendelkező táncosokról.
Érméket,drágaköveket hordtak.
Ouled Nail |
Földben, fában, kőben, szélben lakó isteneik nőneműek
voltak. A nők sexualitással kapcsolatos munkavégzése a törzsben dicsőségnek
számított, mint Babilonban a templomok papnőinek hasonló tevékenysége. Szokás
szerint a lányok 12 éves koruktól, egy idősebb asszony vezetésével Biskra
környékéről kiindulva Szahara oázisait járták. A karavánok utasait kiszolgálva
a cserébe kapott értékeket félretették családjuknak. Az indulást tudatos
felkészítés előzte meg, amelyet pici kortól történő tánctanulás mellett, a
szexuális felvilágosítás is kiegészített. Amikor a lányok a családalapításhoz
szükséges pénzt megkeresték, visszamentek törzsükhöz, ahol nagy tisztelet
övezte őket. Örült a család, ha lánya született, hiszen anyja nyomdokaiba lépve
folytathatta törzse hagyományát, amik az iszlám fölött állnak, és a nőknek
nagyobb erőt tulajdonítanak és nagyobb hatalamat adnak. Az Ouled Nail lányai
nagy ezüst vagy arany fülbevalókat hordtak. Nyakukban gyakran több láncot is
viseltek. Legjellegzetesebb ékszerük a hasukig leérő szögletes, kőberakásokkal
díszített nyakba való volt. A különleges ékszer a tolvajok elriasztására is
alkalmas volt. Színes többrétegű, bő ruházatuk, koronaszerű, díszes fejékük
varázslatos külsőt kölcsönöztek nekik. Zenészeik törzsük fiaiból kerültek ki.
Bendíren (egykezes,keretes dobon), neyen (nádfuvola) kisérték őket. Etinne Dinet francia festőnek köszönhetően
sok művészi kép maradt fönn róluk. A National Gaographic Magazin 1914
januárjában fotósorozattal örökítette meg ezeket a különleges tekintetű nőket.
Táncuk jellemzőit a magrebi országok mai táncaiban is megtalálhatjuk. A tánc
inkább csoportos mint egyéni. A szólók a csoportból előre lépve egyedül, gyakran
párosával történnek. A táncosok hol dobbanásszerűen, hol csoszogó lábmunkájának
más-más funkciója van. Az intenzív előre-hátra lépések a földdel, annak
szellemeivel való kapcsolatfelvételt szolgálja. A kézmozdulatok az ég és föld
közötti kapcsolatot szimbolizálják.
Etinne Dinet |
Mutrub
Az imént említett szaharai táncokkal ellentétben a perzsa
mutrubok tánca maga volt a lágyság, finomság. A perzsa-táncos kurtizánok
előkelő házaknál léptek fel. A tánctudás, zeneértés mellett az almékhoz
hasonló, magasfokú általános műveltség jellemezte őket. Mozdulataik légiesek,
gyengédek voltak, sok kar és kézfejhasználattal. Fejüket csúsztatták, hajukat
lóbálták, tekintetüket aktívan használták. Híresek voltak a finom szőnyegen,
virágszirmok között előadott hullámzó mozdulatokból álló talajtáncukról.
Perzsiában mindig nagy jelentősége volt a táncnak.
Forrás: Aziza
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése